Tarina Pälkäneen limpuista

Pälkäneläisen perheyrityksen tarina sai alkunsa, kun Hilma Uotila pyöräytti kotonaan Pälkäneellä 1941 ensimmäisen perunalimpun. Hän tuskin uskalsi unelmoida, että 2000-luvulla tuo limppuresepti olisi monien suomalaisten rakastama klassikko. Tänä päivänä Uotilan limppuja on saatavilla koko Suomessa. Toiminta on kasvanut ja kehittynyt, vain tuotteiden muoto sekä koko ovat muuttuneet. Pienen pälkäneläisen perheleipomon ote maistuu kuitenkin aitona vivahteena tuotteissa, se ei katoa koskaan.

Sivut kääntyvät, tarina jatkuu

Perheyritys jatkaa jo neljännessä polvessa. Tunnetuimmat tuotteet, Perunalimppu ja Maalaisruislimppu paistattelevat edelleen alati kasvavassa kansansuosiossa. Hilma Uotilan osaaminen ja vankkumaton tahto loivat perustan Uotilan Leipomolle. Nyt, miltei 80 vuotta myöhemmin uudet sukupolvet vievät eteenpäin Hilman aloittamaa työtä. Historia ja juuret toimivat yhä edelleen inspiraation lähteenä ja leipomon toimintaa ohjaavana tekijänä.

Katso Uotilan Leipomon tarina

Uotilan leipomon vuosikymmenet

1940-luku

Hilma ja Mikko Uotila perustavat leipomon Mikonmäen taloon Pälkäneen Kantokylässä vuonna 1941. Erityisesti Hilma Uotilan omalla reseptillä leivottu perunalimppu saa suuren suosion.

 

1950-luku

Mikko Uotila ostaa erikoisluvalla Fordson-auton leipomusten kuljettamiseen vuonna 1952. Jakelu lähiseudun kauppoihin ja torimyyntiin Tampereelle helpottuu huomattavasti.
 

1960-luku

Mikko Uotila menehtyy äkillisesti vuonna 1962. Anneli ja Reijo Uotila ottavat päävastuun leipomon toiminnasta vuonna 1962 ja he siirtävät toiminnan Iltasmäkeen, perheen omakotitalon kellariin. Vuonna 1964 talon kylkeen rakennetaan 157 m² lisäsiipi, jonne leipomon toiminta siirtyy. Laajentunut tuotevalikoima käsittää niin ruokaleivät, kahvileivät kuin konditoriatuotteetkin.

1970-luku

Leipomon toiminta keskitetään pelkästään perunalimpun valmistukseen. Vuonna 1975 Reijo Uotila menehtyy ja Annelista tulee leipomon toimitusjohtaja sekä hallituksen puheenjohtaja. Liikevaihto on runsaat 300 000 markkaa. Tuotannon kasvaessa vuosikymmenen lopulla leipomoon hankitaan käsien avuksi koneita, kuten perunankuorimakone, raskinsekoittaja ja taikinansekoitin.

1980-luku

Uusi vuosikymmen alkaa rytinällä, kun Anneli Uotila saa Suomen Leipurien liiton ansiomerkin. Vuonna 1981 Harri Uotila tulee leipomoon vakituiseen työhön yrityksen liikevaihdon ollessa lähes miljoona markkaa. Leipomon tilat moninkertaistuvat 500 m² laajennuksen myötä vuonna 1984. Toiminta koneistuu nykyajan kosketuksen ulottuessa konttorista käytännön leipomotyöhön. Vuosikymmenen puolivälissä avataan leipomon oma myymälä ja perunalimppujen vienti Göteborgiin aloitetaan. Vuonna 1987 Harri Uotilasta tulee toimitusjohtaja ja yhtiömuoto muutetaan osakeyhtiöksi. Vuosituotanto on noin 900 000 leipää. Anneli Uotila valitaan Pälkäneen Vuoden Yrittäjäksi.

Uotilan leipomon leipomotila 90-luvulla

1990-luku

Petri Uotila tulee vakituiseen työhön leipomoon. Hän keskittyy tuotantoon ja lähtee voimallisesti kehittämään hygieniajärjestelmiä leipomoon. Fazer Leipomot ottaa hoitaakseen limppujen myynnin ja jakelun Keski-Suomessa sekä Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Vuonna 1991 leipomo täyttää 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään kilpailu, jossa pääpalkintona on kultaharkko. Tuotantotilat laajenevat 400 m².

Kari Uotila nimitetään toimitusjohtajaksi 1995 ja leipomoon rakennetaan toinen kerros, jonne sijoitetaan jäähdyttämötilat. Leipomoon hankitaan pakkausrobotti ja muuta laitteistoa, joiden avulla viipaloidun leivän valmistus automatisoidaan. Leipomo on mukana Helsingin yliopiston vetämässä kolmivuotisessa Tehoraski-projektissa, jonka aikana Petri Uotila kehittää leivinhiivattoman ruislimpun. Vuonna 1998 liikevaihto on noin 12,6 miljoonaa markkaa ja vuosituotanto 1,9 miljoonaa leipää. Vuosituhannen loppuun mennessä ihmiskäden kosketus tuotantoprosessissa poistuu kokonaan.

2000-luku

Harri Uotila palaa toimitusjohtajaksi vuonna 2001. Vuosina 2002 ja 2003 toteutetaan leipomon suurin laajennus. Uusia koneita hankitaan ja käyttöön otetaan uusi hygieniajärjestelmä puhdasilmatiloineen. Harri ja Sirkku Uotila lunastavat Petri Uotilan omistusosuuden leipomosta. Myynti- ja jakeluyhteistyö Fazer Leipomoiden kanssa kattaa koko Suomen vuonna 2007, kun ensin on kokeiltu yhteistyötä Vaasan & Vaasan kanssa. EloKaura lanseerataan uutena tuotteena.

 

2010-luku

Raskitusprosessin automatisoinnin myötä tasalaatuisuus paranee ja tuottavuus nousee. Vuonna 2014 uusitaan pakkaaminen kokonaan leipomon suurimman investoinnin myötä. Uudistuksen ansiosta pakkauskokoja voidaan lisätä ja pakkausmateriaalien valikoimaa laajentaa. Markkinoille tuodaan saaristolaistyyppinen uutuusleipä Tumma Kalastajanlimppu. 2015 otetaan käyttöön leipomon oma laaduntarkkailulaboratorio. Leipomo täyttää 75 vuotta vuonna 2016. Kauraleipä uudistuu. Markkinoille tuodaan 100% ohraleipä.